تعداد دامنه های لینک شده (LINKING ROOT DOMAIN)

همیشه بر سر این موضوع که ارتباط محتوایی صفحات لینک شده، یک سیگنال قدرتمند بوده و توسط گوگل برای ارزش گذاری بک لینک ها رصد می شود، اختلاف نظر بوده است.

برخی می گویند این موضوع منطقی بنظر می رسد زیرا وبسایت های مرتبط بیشتر به یکدیگر لینک می دهند.

در پاسخ به این استدلال باید گفت اگر شما از صفحه اصلی سایتی مثل BBC به سایت خود که درباره آشپزی است، لینک بگیرید، آیا آن را حذف می کنید؟ فقط به این دلیل که BBC مرتبط با شما نیست؟!

اما اگر فراتر از هدف لینک بیلدینگ و لینک سازی به موضوع نگاه کنید، شما می توانید به وسیله لینک ها، مخاطبان هدف خود را به سمت وبسایت خود هدایت کنید تا بتوانید آنها را به مشتری تبدیل کنید.

به همین دلیل، قطعا سعی شما بر این است تا بک لینک های خود را در جاهایی قرار دهید که مخاطبان بالقوه شما آنجا هستند، یعنی در سایت های مرتبط.

بنابراین ارزش بک لینک ها فراتر از موضوع لینک بیلدینگ می باشد و می تواند به یک منبع مستقیم درآمدی منجر شود.

پیش تر درباره انکرتکست گفتیم که پیش بینی ها مبنی بر این است که گوگل به مرور زمان از ارزش انکرتکست کم می کند. بنابراین یک احتمال می تواند این باشد که موتورهای جستجو به جای انکرتکست، از کل محتوای یک صفحه در جهت تعیین ارتباط محتوایی استفاده می کنند.

اگر این مورد ثابت شود، باید تلاش خود را بر روی بک لینک گرفتن از سایت های مرتبط بگذارید تا کیفیت و تاثیرگذاری را به حداکثر برسانید.

اما جدای از این موارد، قبول دارید اگر تمرکز خود را بر روی کیفیت بک لینک بگذارید، قطعا در وبسایت های مرتبط لینک سازی می کنید تا علاوه بر تاثیری که در سئو دارد، به جذب ترافیک شما نیز کمک کند

تعداد دامنه های لینک شده (LINKING ROOT DOMAIN)

تعداد دامنه های لینک شده (LINKING ROOT DOMAIN)

این مورد تفاوت زیادی با تعداد کل بک لینک ها ندارد. تنها موردی که باید درباره آن بدانید این است که دامنه های لینک شده یا روت دامین (Root Domain) عبارتست از تعداد دامنه های یکتایی که به ما لینک داده اند.

برای مثال اگر از ۱۰ سایت، هر کدام ۱۰ بک لینک بگیریم، تعداد کل بک لینک های ما ۱۰۰ می شود اما تعداد روت دامین ما همان ۱۰ می باشد.

تعداد روت دامین ها سیگنال قدرتمندتری از تعداد بک لینک ها می باشد، چرا که معیار مناسب تری برای نشان دادن محبوبیت یک وبسایت است.

در عکس زیر که متعلق به وبسایت Backlinko می باشد، به نکته فوق العاده جالبی اشاره کرده است. در این عکس تفاوت قدرت میان اولین لینک و سایر لینک های دریافتی از یک دامنه به تصویر کشیده شده است.

روت دامین | root domain | لینک بیلدینگ | لینک سازی

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی، بر روی آن کلیک کنید.

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، اگر قدرت اولین لینک دریافتی از یک دامنه را برابر ۲۰ فرض کنیم، بک لینک بعدی که از آن دامنه دریافت کنیم، قدرتی برابر ۴ یعنی یک پنجم بک لینک اولیه قدرت دارد!

بنابراین شدیدا توصیه می شود که از دامنه های مختلف بک لینک دریافت کنید تا روت دامین شما عدد نسبتا بالایی باشد.

این الگوریتم رتبه بندی نیز کاملا هوشمندانه است چرا که اگر محتوای با ارزشی داشته باشید، طبیعی است که سایت های مختلف زیادی به شما لینک می دهند. اما اگر محتوای خوبی نداشته باشید و خودتان اقدام به لینک سازی بکنید، تلاش می کنید از هر دامنه نهایت تعداد بک لینک ها را دریافت کنید.

همچنین استدلال دیگری که در این باره می توان بیان کرد این است که اگر از یک دامنه چندین لینک دریافت کنید، می توان اینطور برداشت کرد که لینک شما در قسمت هایی مانند سایدبار، فوتر، هدر و … قرار گرفته است که برخلاف قوانین گوگل می باشد.

این نکته را هم باید بدانید که این گونه لینک ها (لینک های داخل سایدبار و فوتر و …) به اندازه لینک های داخل متن محتوا با کیفیت نیستند. لینک های موجود در هدر ، فوتر و مانند آن معمولا اسپم و پرداختی هستند و به شیوه ای که گوگل تمایل دارد ایجاد نشده است.

بنابراین باید هنگام ایجاد چنین لینک هایی احتیاط کنید و اگر می خواهید چنین بک لینک هایی ایجاد کنید، حتما از وبسایت های با کیفیت باشد و انکرتکست آن هم طبیعی باشد.

برای تعیین تعداد روت دامین سایت خود، می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید :

تعداد بک لینک ها (NUMBER OF LINKS)

مشخصا در طی فرآیندهای لینک سازی خارجی لازم است که بتوانیم تعداد بک لینک هایی که بدست آورده ایم را ردیابی و اندازه گیری کنیم و همچنین لازم است ببینیم سایت ما در مقایسه با رقبا چقدر بالاتر یا پایین تر قرار دارد.

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، تعداد لینک هایی که به وبسایت شما اشاره می کند، سیگنال مهم و قدرتمندی برای افزایش رتبه وبسایت شما می باشد. البته این نکته را به یاد داشته باشید که :

کیفیت بک لینک ها مهمتر از کمیت آنها می باشد .

تعداد بک لینک ها به عنوان یک پارامتر، به دو روش می تواند برای ما مناسب باشد :

  • اندازه گیری پیشروی/موفقیت یک کمپین لینک سازی
  • مقایسه بین وبسایت خود و وبسایت رقبا

به عنوان مثال، هنگامی که می خواهید در یک کلمه کلیدی شروع به رقابت کنید، ابتدا ۱۰ رتبه اول گوگل را بررسی کنید. فرضا اگر تمامی ۱۰ نتیجه اول روی هم بیشتر از ۱۰۰۰ لینک نداشته باشند، این خبر خوبی برای شماست و به شما انگیزه فعالیت و رقابت می دهد.

برای تعیین تعداد بک لینک های سایت خود، می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید :

متریک ها و سنجه های لینک سازی

قدرت دامنه (DOMAIN STRENGTH)

هنگامی که صحبت از قدرت دامنه به میان می آید، در واقع داریم به ارزش کلی یک دامنه نگاه می کنیم نه به ارزش یک صفحه مجزا. هنگامی که قدرت دامنه را بررسی می کنیم، می توان گفت به نوعی مجموع قدرت تمامی صفحات یک سایت را اندازه گرفته ایم.

معمولا برای بیان قدرت دامنه، از پارامتر دامین آتوریتی یا پیج آتوریتی صفحه اصلی سایت استفاده می کنند.

دامین آتوریتی توسط سایت Moz اندازه گیری می شود و بین ۰ تا ۱۰۰ است. این عدد تخمینی است که به کمک ربات های خزنده Moz تعیین می شود و قدرت یک دامنه را در نتایج جستجو نشان می دهد. این پارامتر در کنار پیج رنک می تواند بیانگر قدرت دامنه باشد.

پارامتر پیج رنک که توسط گوگل محاسبه می شود، بر مبنای تعداد و کیفیت لینک هایی است که به یک صفحه وب اشاره می کند. این پارامتر بین ۰ تا ۱۰ بوده و ۱۰ به معنای پرقدرت ترین و ۰ به معنای ضعیف ترین است.

برای بیان قدرت دامنه به کمک پیج رنک، می توانیم پیج رنک صفحه اصلی سایت را در نظر بگیریم. اگر چه این تنها پیج رنک مربوط به یک صفحه از سایت است اما از آنجایی که درصد بسیاری از بک لینک های یک سایت به صفحه اصلی آن اشاره می کند و ارزش آنها از صفحه اصلی میان سایر صفحات تقسیم می شود، می توانیم آن را به عنوان سنجه ای برای قدرت دامنه در نظر بگیریم.

نکته ای که باید یادآور شویم این است که بین Toolbar Page Rank و Page Rank گوگل تفاوت هایی وجود دارد. پیج رنک تولبار را می توانید با نصب تولبار گوگل یا پلاگین مربوطه بر روی مرورگر خود ببینید.

این پارامتر هر ۳ – ۴ ماه آپدیت می شود و مشخصا با پیج رنک اصلی تفاوت دارد، چرا که پیج رنک اصلی باید مرتبا توسط گوگل آپدیت شود تا بتواند در نتایج جستجو تغییراتی را انجام بدهد.

بنابراین پیج رنکی که در تولبار گوگل می بینید، ممکن است به اندازه چند ماه عقب باشد. به همین دلیل است که صفحات جدید همگی پیج رنک ۰ دارند و باید مدتی صبر کنید تا گوگل تولبار را آپدیت کند.

در هنگام لینک بیلدینگ و اجرای عملیات لینک سازی، قدرت سایت و دامنه پارامتر فوق العاده مهمی برای ما می باشد چرا که هدف ما جذب بک لینک از وبسایت های قدرتمند است. هرچه از وبسایت های قدرتمندتر بک لینک بگیرید، ارزش بیشتری به سمت سایت شما روانه می شود و این سیگنالی است برای گوگل که متوجه بشود سایت شما باید رتبه بهتری را کسب کند.

به کمک ابزارهای زیر می توانید قدرت دامنه را اندازه گیری کنید :

  • Mozbar برای اندازه گیری پیج آتوریتی و دامین آتوریتی : لینک دانلود
  • گوگل تولبار برای اندازه گیری پیج رنک (فقط اینترنت اکسپلورر) : لینک دانلود

قدرت صفحه (PAGE STRENGTH)

هنگام تلاش برای دریافت بک لینک از یک سایت، علاوه بر اینکه به قدرت کلی دامنه نگاه می کنیم، باید قدرت و ارزش آن صفحه ای که قرار است لینک ما در آن قرار بگیرد را نیز اندازه گیری کنیم.

اندازه گیری قدرت یک صفحه نیز به ما کمک می کند قبل از تلاش کردن برای جذب بک لینک، ببینیم آیا واقعا این بک لینک برای ما ارزش دارد یا نه؟

برای اندازه گیری قدرت صفحه از دو پارامتر پیج رنک و پیج آتوریتی استفاده می کنیم.

پیج آتوریتی پارامتر دیگری است که توسط سایت Moz در کنار دامین آتوریتی به کار می رود. این دو بسیار شبیه یکدیگرند و تنها تفاوتی که دارند این است که پیج آتوریتی به یک صفحه نگاه می کند اما دامین آتوریتی به کل دامنه.

انکرتکست (ANCHORTEXT)

پیش تر درباره انکرتکست و چیستی آن صحبت کردیم. اما اکنون می خواهیم ببینیم چگونه می توان از آن به عنوان یک پارامتر موثر در سئو استفاده کرد؟

انکرتکست درواقع اطلاعاتی به گوگل می دهد مبنی بر اینکه محتوای صفحه مقصد درباره چه موضوعی می تواند باشد. برای مثال من اگر لینکی با انکرتکست «دستور پخت ماکارونی» داشته باشم، طبیعی است که محتوای صفحه مقصد باید درباره آشپزی باشد.

با توجه به این حقیقت، گوگل از این اطلاعات برای الگوریتم های رتبه بندی خود استفاده می کند. در این مورد، گوگل ممکن است رتبه صفحه مورد نظر را در کلمه کلیدی «دستور پخت ماکارونی» و مشابهات آن افزایش دهد.

برای سالها، داشتن بک لینک های زیاد با انکرتکست کلمه کلیدی، بسیار به رتبه سایت شما در نتایج جستجو در آن کلمه کلیدی کمک می کرد. اما در برخی موارد مشاهده شده است که قدرت انکرتکست به عنوان یک سیگنال برای رتبه بندی سئو در حال کاهش است.

این مورد به دلیل سواستفاده متخصصان سئو در گذر زمان بود و گوگل نیز به کمک آپدیت های الگوریتم پنگوئن، آماده پنالتی کردن آنها می باشد.

رند فیشکین در این سخنرانی بیشتر توضیح می دهد :

بنابراین با توجه به تغییر روند استفاده و درک انکرتکست توسط گوگل، بهتر است که در هنگام لینک بیلدینگ محتاط باشید! به عنوان مثال سعی کنید تعداد زیادی بک لینک با یک انکرتکست دقیقا یکسان نسازید! خصوصا اگر این بک لینک ها، کیفیت چندانی نداشته باشند.

شما باید سعی کنید که لینک سازی شما کاملا طبیعی بنظر برسد. یعنی برخی مواقع بک لینک ها را با نام برند خودتان دریافت کنید. یا گاهی اوقات با کلماتی مانند «اینجا» ، «کلیک کنید» و … لینک دریافت کنید.

برای اندازه گیری و مشاهده وضعیت انکرتکست های خود، می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید :

انواع بک لینک ها از نقطه نظر کیفیت

انواع بک لینک ها از نقطه نظر کیفیت

لینک ها می توانند به روش های مختلفی ایجاد شوند. اما چیزی که گوگل می خواهد، لینک های با کیفیت است و به شدت با بک لینک های اسپم که از راه های نادرست ایجاد شده اند، مقابله می کند.

با توجه به این موضوع، تمامی لینک هایی که در فرآیندهای لینک بیلدینگ برای خود ایجاد می کنید، در یکی از سه دسته زیر جای می گیرند :

۱) بک لینک های طبیعی

این نوع از بک لینک ها به منزله جام مقدس برای متخصصان سئو می باشد!

در ایجاد این گونه لینک ها، شما هیچ دخالتی ندارید و در واقع از شخصی درخواست نکرده اید تا به شما لینک بدهد بلکه وبسایت های دیگر به صورت خودجوش و کاملا طبیعی به شما لینک داده اند!

این لینک ها به مراتب ارزشمندتر از لینک هایی هستند که با درخواست کردن از یک وبسایت، ایجاد می شوند.

البته باید توجه داشته باشید که مرحله اول برای دریافت چنین بک لینک های با ارزشی، داشتن یک آهنربای لینک سازی و به عبارتی یک دلیل برای لینک دادن می باشد. سپس در مرحله دوم باید راهی پیدا کنید تا عده زیادی را از آهنربای خود آگاه سازید.

اکنون می توانید منتظر دریافت بک لینک های طبیعی و فوق العاده ارزشمند باشید.

۲) بک لینک های درخواستی

این روش یکی از رایج ترین راهکارهایی است که متخصصان سئو برای لینک بیلدینگ استفاده می کنند. خصوصا اگر کسب و کاری را به تازگی شروع کرده باشند و هنوز خیلی شناخته شده نیستند.

در این روش شما با مدیران وبسایت ها و بلاگ ها ارتباط برقرار می کنید و از آنها درخواست می کنید تا به شما لینک بدهند.

مجددا در این روش نیز شما باید یک دلیل برای لینک گرفتن داشته باشید و آن دلیل یک آهنربای لینک سازی است.

همچنین اگر می خواهید بازخورد بیشتری بگیرید، بهتر است با افراد و وبسایت هایی ارتباط برقرار کنید که مرتبط با حوزه کاری شما هستند. طبیعتا درخواست بک لینک از وبسایت های غیرمرتبط، نتیجه ای دربرنخواهد داشت!

۳) بک لینک های خودساخته

این روش لینک سازی امروزه تقریبا بی ارزش است و اکثرا شامل تکنیک های کلاه سیاه لینک بیلدینگ می باشد.

در تکنیک های کلاه سیاه معمولا سعی و تلاش فرد بر این است که یک لینک را به صورت ارزشمند و مرتبط جلوه دهد تا در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کند، در صورتی که اینطور نیست!

البته به کمک الگوریتم پنگوئن و آپدیت های منظم و متوالی آن، گوگل وبسایت هایی را که این گونه لینک ها را برای خود می سازند، پنالتی می کند.

با توجه به مواردی که ذکر شد و از آنجایی که این لینک ها به دست خود فرد ساخته می شود، نسبت به انواع دیگر لینک ها، به مراتب از ارزش کمتری برخوردار است.

زمانی این تکنیک ها برای متخصصان سئو مفید بوده است اما امروزه اگر می خواهید از این تکنیک ها استفاده کنید باید بسیار احتیاط کنید چرا که در خطر پنالتی و جریمه های گوگل هستید!

برخی از این گونه لینک ها عبارتند از :

  • کامنت بک لینک (آنهایی که طبیعی سازی نشده اند!)
  • پست های خبری با انکرتکست های بسیار بهینه شده
  • دایرکتوری ها
  • امضای پست های مهمان
  • تبلیغات
  • لینک پروفایل ها
  • امضا انجمن ها
  • و …

به طور کلی باید از این روش ها کمتر استفاده کنید و به جای آن سعی کنید لینک ها را به صورت طبیعی و یا با درخواست کردن از دیگران دریافت کنید.